keskiviikko 7. marraskuuta 2012

Yksinhuoltaja, kun Kelalle sopii

Nyt, kun on ollut paljon melua lapsilisistä ja ehdotuksia poistaa se (jottei yhteiskunta kannustaisi "heikompaa ainesta" lisääntymään), ajattelin itsekin avautua eräästä aiheeseen liittyvästä seikasta. Oma avautumiseni ei tosin liity millään tavalla kokoomusnuorten kommentteihin lapsilisästä, sillä pidän niitä niin älyvapaina, etten edes jaksa tuhlata aikaani niistä suivaantumiseen. Mikä minua suututtaa, on lapsilisän yksinhuoltajakorotuksesta pakkoluopuminen siinä vaiheessa, kun astuu avoliittoon partnerinsa kanssa - siis uuden partnerinsa, ei lapsensa isän.

Minä olen lapseni yksinhuoltaja ja niin ollen olen saanut yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään aina siitä lähtien, kun muutin omilleni, pois saman katon alta lapseni isän kanssa. Yksinhuoltajakorotus ei ole suuri, mutta toki tarpeellinen vanhemmalle, joka vastaa yksin lapsensa kuluista saaden vain minimimäärän elatustukea. Muutto yhteen uuden mieheni kanssa kuitenkin leikkasi minulta tämän korotuksen pois, vaikka olen aivan samalla tavalla lapseni yksinhuoltaja kuin aina ennenkin. Perusteluja asialle en ole kuullut enkä nähnyt. Sain vain Kelalta kirjeen, jossa asiantila kerrottiin: Yksinhuoltajakorotukseni siis poistettiin, koska olen nyt avoliitossa.

En ole avoliitossa lapseni isän kanssa tai kenenkään, jolla olisi minkäänlaista velvollisuutta elättää lastani. Kumppanillani on myös itsellään lapsi, jonka kuluista hän huolehtii lapsen ollessa meillä, kun taas minä huolehdin oman lapseni kuluista. Vaikka miehelläni ei ole elatusvelvollisuutta lastani kohtaan, Kelan päätös kuitenkin sisältää oletuksen, jonka mukaan myös hän huolehtii lapseni kuluista. Muuten kai saisin yksinhuoltajakorotusta edelleen. Yksinhuoltajastatukseni kun ei ole muuttunut miksikään.

Kenties saattaisin ymmärtää tällaisen käytännön Kelan taholta hieman paremmin, mikäli siinä olisi edes jonkinlainen avopuolisoon kohdistuva tuloraja, jonka ylittyessä korotusta ei maksettaisi. Tulorajaa ei kuitenkaan ole, vaan yksinhuoltajakorotus leikkautuu pois vaikka uudella avopuolisolla ei olisi minkäänlaisia tuloja. Minulle ei siis maksettaisi korotusta, vaikka avopuolisoni ei tienaisi senttiäkään, vaikka olen yhä yksinhuoltaja ja näin ollen ainut meistä, jolla on velvoite elättää lastani. Missä logiikka? Perustuuko tämä kenties johonkin kivikautiseen käytöntöön, jonka mukaan mies on perheen elättäjä?

Pystyn kyllä elättämään itseni ja lapseni ilman yksinhuoltajakorotustakin eikä kumppaninikaan ole niin itsekäs, etteikö töitä löytäessään ja rahaa tienatessaan osallistuisi myös meidän kahden kuluihin. Periaatteen nimissä tämä kuitenkin pistää ärsyttämään. Mieheni on toki elatusvelvollinen omaa lastaan kohtaankin, joten Kela todella olettaa, että omansa lisäksi hän osallistuu myös minun lapseni kuluihin. Yksinhuoltajakorotus ei ole edes ainut lapsiperheen tukimuoto, johon avoliittoni vaikuttaa. Mieheni tuloista riippuen saatan menettää myös oikeuden kotihoidontuen hoitolisään. Jos minä hoidan kotona lastani, mieheni joutuu pahimmassa tapauksessa elättämään paitsi omaa lastaan, myös minua ja minun lastani Kelan leikatessa meiltä tukia, joista erityisesti lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen pitäisi minulle yksinhuoltajana kuulua.

Ehkäpä yksinhuoltajakorotuksen nimi tulisi muuttaa yksin asuvan vanhemman korotukseksi. Silloin se ei ainakaan olisi yhtä valheellinen kuin nyt.

P.S. Kelan silmissä olen yksinhuoltaja, sillä saan elatustukea, mutta samaan aikaan en ole yksinhuoltaja, sillä en saa lapsilisän yksinhuoltajakorotusta. On se jännä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti